Interview online

vimeoupload

Naast een erg drukke periode op de Hogeschool heb ik gewerkt aan een video-interview met een jonge Israëlische vrouw. En dat interview wordt op dít moment gerenderd én staat vandaag op Vimeo. Het voelt als een mijlpaaltje!

Wat is het verhaal van de Israëlische vrouw in het interview? Op het moment van het interview is ze voor familiebezoek éven terug in Israël. Het bleek voor haar onmogelijk om met de spanning in het land én met de mensen om haar heen te leven. Ze vertrok vanuit Israël naar Nieuw Zeeland waar ze ging studeren en nu werkt. Ze vertelt in het interview over haar gevoel voor Israël en deelt herinneringen met ons.

Tijdens het interview komt ook een uiterst gevoelig politiek onderwerp ter sprake: de terugtrekking van de ‘settlers’ (de vertaling van settlers is ‘gevestigden’ en dat is iets anders dan de het woord kolonisten dat vaak wordt gebruikt) uit Gaza in 2005. Dit onderwerp krijgt een prominente plek in het interview en wordt gestaafd met beelden van de terugtrekking.

In 2005 zat ik zelf aan de buis gekluisterd, net zoals de geïnterviewde. Ook ik keek non-stop CNN en BBC World om de terugtrekking uit Gaza te volgen. Het was een ongelooflijk emotionele operatie die héél veel discussie in Israël heeft opgeroepen (ookal was het grootste deel van de Israëliërs vóór terugtrekking van de ‘settlers’ uit Gaza) én waarvan de gevolgen nog steeds merkbaar zijn. Veel ‘settlers’ wonen nog steeds in de voor hen destijds geregelde tijdelijke trailers in plaats van in de aan hen beloofde huisvesting. Jammer genoeg heeft de terugtrekking geen gevolgen gehad voor de situatie tussen Gaza en Israël.

In mijn zoektocht naar beeldmateriaal van de terugtrekking uit Gaza in 2005 kwam ik op internet een cameraman tegen: Kobi Yonathan. Hij maakt prachtig materiaal en bleek in mijn Israëlische netwerk te zitten. Hij filmt onder andere veel in Gaza en heeft me inmiddels een geweldige lijst  met footage opgestuurd waar ik naar hartenlust uit mag kiezen voor volgende items. Grappig is dat hij heeft samengewerkt met Connie Mus (voormalig Midden-Oosten verslaggever RTL) en de buurman is van Edo Rosenthal (voormalig Midden-Oosten verslaggever NOS). Hoe klein kan de wereld zijn.

Dus, op dit moment knort mijn I-Mac en wordt het interview met de Israëlische vrouw geupload. Ik ken het interview inmiddels uit mijn hoofd. Heb gedroomd over elk beeld, elke letter, elke las, elke soundbite, gewikt en gewogen, previews gehouden, tissues aangegeven en nu is het klaar.  Maar is het ook af?

Nee het is niet af. Het volgende item staat op stapel. Een dialoog tussen twee Israëliërs van ongeveer drie kwartier. Mijn ervaring is dat gesprekken tussen Israëliërs onderling bijzonder boeiend zijn vanwege de informatie, de emotie en de nuances.  De dialoog is stiekem opgenomen, dus het eerste actiepunt is: toestemming vragen.

Maar eerst ga ik even iets héél abstracts maken. En iets héél korts. Én iets geheel onbegrijpelijks. Matt Lambert, eat you heart out!

Reacties op het interview of dit blog? Graag. Schrijf!

Inmiddels staat het interview online.

Geef een reactie

