House of Numbers

Brent-LeungHet is inmiddels een paar maanden geleden dat ik de documentaire House of Numbers zag. Ik kwam ermee in aanraking toen ik tweette over de documentaire How to survive a plaque, die de VPRO uitzond en waar ik naar keek. Een dag later zag ik dat ik geretweet was door iets dat of iemand die zich Fake HIV noemde.

Ik was getriggerd en vond de naam Fake HIV tegelijkertijd griezelig. Het twitteraccount Fake HIV leidde me naar een niet al te professioneel uitziende website waar, naast oneliners als ‘How much does anyone really know about the HIV = AIDS theory?‘, ‘Available evidence reveals there is no HIV epidemic‘, ‘HIV AIDS Hoax Exposed‘, ‘HIV Does Not Cause AIDS‘, ook de documentaire House of Numbers stond.

Ik bekeek de documentaire en was verbijsterd. Alles wat ik ooit had gehoord over Aids of HIV werd onderuit gehaald. Ik zag wetenschappers, journalisten, met HIV-geïnfecteerde mensen én mensen met Aids die iets heel anders beweerden dan dat ik wist. Aids is volgens hen geen ziekte maar een categorie waaronder verschillende ziektes vallen. Al deze ziektes zijn het gevolg van een niet functionerend immuunsysteem. Hiervan is HIV niet de oorzaak maar slechte voeding, honger, milieuverontreiniging en bepaald drugsgebruik.

Ik deed er uren over om de documentaire van 1 uur en 29 minuten uit te kijken want stopte regelmatig om te kunnen bevatten wat het was waar ik naar keek. Ik was ontzet.

De documentaire is degelijk gemaakt en wint prijzen op kleine festivals. De maker is Brent Leung. Hij produceerde, regisseerde en monteerde de film. Na het bekijken ervan ben ik op zoek gegaan naar de motieven van de maker en probeerde ik erachter te komen wie de documentaire financierde. Ik vond geen dubieuze motieven en geen aantoonbare financier. Maar dat zegt natuurlijk niets. Ik vond wel twee ‘kampen’. Het ene kamp bestaat uit mensen die geloven dat Aids een ziekte is en HIV Aids veroorzaakt. Het andere kamp trekt dit in twijfel.

Vragen die me bezig houden na het zien van de documentaire zijn oa: in hoeverre klopt de informatie in de documentaire? In hoeverre is de documentaire  gefinancierd door een groep of door iemand die baat heeft bij dit nieuws? En welke groep of wie is dat dan? Hoe objectief is deze docu? Of laat ik het anders formuleren, in hoeverre is deze documentaire subjectiever dan andere documentaires? Waarom zendt niemand dit uit? Waarom staat het niet op de voorpagina van de krant? Word ik ergens vreselijk ingeluisd?

Wie het weet mag het zeggen!

Als je ‘m gaat kijken: sterkte.

2 thoughts on “House of Numbers

  1. Nou ja. “Leuk”. Er is geen knop die zegt: ‘Vind ik interessant’, dus dan klik ik maar op ‘Vind ik leuk’. Ik ga de docu kijken! Bedankt voor de tip.

Geef een reactie

