‘5 broken cameras’ genomineerd voor een Oscar

ThegatekeepersEerder op dit blog berichtte ik over de documentaire die ik in oktober in Tel Aviv zag: 5 broken cameras. Deze Israelisch-Palestijnse co-productie en film van Emad Burnat en Guy Davidi, is genomineerd voor een Oscar in de categorie beste documentaire. De film is mede tot stand gekomen door steun uit Frankrijk en Nederland (IKON).

Over de regisseurs:
“Emad Burnat is a Palestinian farmer and a freelance cameraman and photographer. His experience includes filming for TV channels such as Al-Jazeera, Israeli channels 1, 2 and 10, and Palestinian television. He has also worked with Reuters on several occasions, and filmed footage for the documentaries Bil’in, My Love, Palestine Kids, Open Close, and Interrupted Streams, among others.

Born in Jaffa, Israel, Guy Davidi is a documentary filmmaker and cinema teacher. He has been directing, editing, and shooting films since the age of 16. As a cameraman, he shot the films Hamza and Journal D’une Orange for France 3. Davidi also directed many short documentaries such as In Working Progress, Keywords, and Women Defying Barriers, which were presented in film festivals and venues worldwide. In 2010, Guy Davidi’s first feature film, Interrupted Streams, premiered to great acclaim at the Jerusalem International Film Festival.” Bron: Kino Lorber
Behalve 5 broken cameras is de Israelische documentaire ‘The Gatekeepers‘ genomineerd voor een Oscar. Een film waarin 6 voormalige hoofden van de Israëlische binnenlandse veiligheidsdienst Shin Bet openheid van zaken geven.

Over de documentaire ‘The Gatekeepers’:
“In deze spraakmakende en uiterst relevante film doen zes voormalige hoofden van de Israëlische binnenlandse veiligheidsdienst Shin Bet voor het eerst een boekje open over de war on terror zoals ze die van binnenuit kennen. Verrassend openhartig reflecteren ze op hun eigen handelen en op het toenmalige en huidige veiligheidsbeleid van Israël. Met zichtbaar ongenoegen vergelijkt Avraham Shalom de bezetting van de Palestijnse gebieden door Israël zelfs met de Duitse bezetting van grote delen van Europa tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Hun verhalen worden ondersteund door vaak unieke archiefbeelden, die met digitale technieken zijn bewerkt tot een volwaardig onderdeel van de film. Zo ontstaat een panorama van de Israëlisch-Palestijnse geschiedenis sinds de Zesdaagse Oorlog in 1967. Filmmaker Dror Moreh gaat kritische vragen niet uit de weg, maar geeft tegelijk alle ruimte aan de visie van elk van de geïnterviewden.

Het levert fascinerende inzichten op over persoonlijke principes, beroepstrots en de pragmatische waarde van terrorismebestrijding in de huidige politieke realiteit.” Bron: IDFA 2013.
Beide films zijn door Israël ingezonden.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s