Withdrawal of Gaza

gazaDe montage van een interview dat ik anderhalve maand geleden in Israël heb opgenomen, verloopt goed. Het is een interview met een Israëlische vrouw die Israël is ontvlucht vanwege de gespannen atmosfeer in het land. In het interview verwijst ze naar de ontruiming van Gaza in 2005.

Kan jij je die gebeurtenis nog herinneren?

Veel mensen niet. Ik zat in die periode aan de buis gekluisterd en keek afwisselend naar CNN en BBC World, die live verslag deden van de ontruiming. Een erg emotionele gebeurtenis voor de alle Israëliërs.

40.000 Israëlische militairen en 10.000 Israëlische politiemensen werden maandenlang psychologisch getraind en vervolgens ingezet om 8.500 Joodse gevestigden uit de Gazastrook te halen. De reden: Gaza autonomie geven en daarmee een kans op een vredig leven tussen Gaza en Israël.

Om het interview te voorzien van beeldmateriaal van de ontruiming stuitte ik, in mijn zoektocht naar footage, op de documentaire ‘Withdrawal of Gaza’. Deze documentaire geeft een goed beeld van de verschillende perspectieven ten tijde van de ontruiming. Voor iedereen die er iets meer over wil weten, ga ‘m zien.

Inmiddels heb ik contact gezocht met Highway 51, de maatschappij die de film heeft geproduceerd.

Geef een reactie

